3 Jenis Cicak Di Indonesia

Cicak ni nampak je kecil, tapi bila dah banyak sangat boleh menganggu suasana dalam rumah dan rumah pun rasa macam tak bersih. Sebabnya bila dah ada cicak, gerenti sisa buangan diorang akan bersepah merata-rata tempat.

Kalau anda nak tahu, cicak ni adalah sejenis reptilia berdarah sejuk yang boleh panjant dinding yang tegak dan licin. Pelik kan, macam mana binatang ni boleh jalan-jalan tanpa rasa bersalah atas dinding rumah tu!

Cicak ni sebenarnya kat telapak kaki dia ada rerambut halus yang mana pakar sains kata memberikan kaki cicak tu daya lekatan pada tahap nano. Sebab tulah nampak mudah je cicak tu jalan laju-laju atas dinding dan siling rumah.

Berikut adalah 3 Jenis Cicak Di Indonesia :

Cicak rumah

cicak tokek, perangkap cicak, cara halau cicak, petua halau cicak, cara menghalau cicak, cara bunuh cicak, halau cicak, jenis cicak, halau cicak guna cuka, halau cicak rumah, halau cicak dari rumah, halau cicak guna tembakau, halau cicak guna bawang putih, halau cicak guna kulit telur, bagaimana halau cicak

Cicak ni yang warnanya ala-ala hijau dan coklat dan selalu ada kat rumah. Kalau tengok dari jauh memang nampak kecil dan tak bahaya pun.

baca juga artikel berikut ini : Serangga Berbahaya Di Dunia

Tapi, bila nampak dua tiga ekor main lari-lari atas dinding tu, mengganggu juga lah.

Cicak Kobeng / Kubing

cicak tokek, perangkap cicak, cara halau cicak, petua halau cicak, cara menghalau cicak, cara bunuh cicak, halau cicak, jenis cicak, halau cicak guna cuka, halau cicak rumah, halau cicak dari rumah, halau cicak guna tembakau, halau cicak guna bawang putih, halau cicak guna kulit telur, bagaimana halau cicak

Ada yang kata cicak ni sama spesis dengan Chameleon, dan agak unik juga kalau dibandingkan dengan cicak rumah.

Tak pasti kenapa, tapi orang selalu sinonimkan cicak kobeng ni dengan orang yang kurus kering. Mungkin sebab badan cicak ni nampak halus mulus kut.

Cicak Tokek

cicak tokek, perangkap cicak, cara halau cicak, petua halau cicak, cara menghalau cicak, cara bunuh cicak, halau cicak, jenis cicak, halau cicak guna cuka, halau cicak rumah, halau cicak dari rumah, halau cicak guna tembakau, halau cicak guna bawang putih, halau cicak guna kulit telur, bagaimana halau cicak

Cicak ni tak ada lah kita nampak jalan atas dinding rumah. Tapi, ianya femes sebab harganya yang dikatakan sangat mahal di Malaysia. Siap ada yang mencecah jutaan Ringgit! Tapi tu cicak tokek la, bukan cicak rumah.

baca juga artikel berikut ini : Beruang Terbesar Di Dunia

Satu lagi yang membuatkan ramai geli sangat dengan cicak ni ialah diorang boleh putuskan ekor! Kami tahu itu satu mekanisme yang digunakan sebagai pertahanan diri tapi naik bulu tengkuk bila nampak ekor tu bergerak-gerak dengan sendirinya atas lantai!

Okay, cukuplah tu pasal cicak buat masa ni. Sekarang masanya untuk cari cara halau cicak supaya kita tak lagi nampak mereka berkeliaran di dalam rumah.